View Full Version : Is een beginnersklasse in het BNK een goed idee?
Cooper
15-05-2012, 07:20 AM
DEZE POLL HEEFT GEEN RECHTSTREEKS GEVOLG OP HET BNK!
Gewoon om eens te 'pol'sen :)
misschien stof tot denken om een beginners categorie te maken bij het BNK voor mensen als ik, zou toch leuker zijn voor de mindere en startende rijders om ook in een A finale te rijden en te strijden voor de eerste plaats :)
Waarom? dat is toch hetzelfde als een C of D of E finale, met het voordeel dat als je een goede dag hebt je bij de 'grote' mannen kan terechtkomen.
Er valt geen geld te verdienen ofzo als je wint hé.
+ het gaat 'm om het plezier, niet perse om 'te winnen' probeer jouw finale te winnen ofzo :) krijg je ook een mand bier voor :).
maak er een polleke over :)
(Je cherche: traduction en francais)
flipside
15-05-2012, 07:41 AM
- Zoals Jeroen zegt: strijden voor 1e plaats in bvb D finale is net hetzelfde als strijden voor 1e plaats in een beginnersreeks
- Clubraces zijn ideaal voor starters (maw de 45 andere weekends per jaar waarin het geen bnk race is)
- Op een EK en WK zijn ook geen beginnersklasses :)
en wat houd iemand tegen om zich in te schrijven in beginners klasse en daar betere tijden te rijden dan niet-beginners? ;)
wat als het een beginner is die gewoonweg goed is; is het dan geen beginner?
zijn nu al wat weinig mensen, versplintering gaat hobby niet vooruithelpen denk ik
beetje onnodige poll. gewoon komen en rijden beginners, verder dacht ik dat 4wd de beginners klasse was :blush::p:wub
pieterke
15-05-2012, 06:09 PM
rij 4 wd en ben dan altijd in de laagste finale ben ik dan een dubbele beginner?? :p
laukaracing
18-05-2012, 10:56 PM
mischien geen slecht idee.
er zijn ook mensen die graag mee zouden willen doe met een lager buget.
denk daar ook eens aan
janus_77
19-05-2012, 06:22 AM
er zijn ook mensen die graag mee zouden willen doe met een lager buget.
Huh.... We rijden op banden die een dag mee kunnen gaan, en je kan BNK's winnen met accus en motoren van 20 á 30 euro. Dat gaat in een beginners klasse echt niet NOG minder worden hoor ;)
dirk702
19-05-2012, 07:01 AM
Huh.... We rijden op banden die een dag mee kunnen gaan, en je kan BNK's winnen met accus en motoren van 20 á 30 euro. Dat gaat in een beginners klasse echt niet NOG minder worden hoor ;)
Klopt helemaal wat Janus zegt !
- lipo van hobbyking 25€
- Bullistorm 120A regelaar +/- 35€
- motor +/- 35€
- I-max lader 20€
En ga zo maar door ..... dat is pas low budget racing en werkt perfekt :thumbsup:
Cooper
19-05-2012, 09:48 AM
Je moet niet kijken naar de rijke RC-ers (ahum ;)) die elke 3 maand een nieuwe auto kopen hé, er zijn er genoeg die rond rijden met een auto van 3 jaar!
mr. ed
19-05-2012, 10:44 AM
goh, wat noemt ge een beginner: iemand die start in de hobby of iemand die reeds in de hobby zit maar begint met bnk?
Voor mij is dat een heel verschil.
Wat mij betreft mag een rookie klasse voor de rookie licentiehouders, maar eigenlijk is het niet nodig
redracing
21-05-2012, 01:39 PM
ik rij zelf ook het epc mee omdat geen goesting nog het buget voor grote koersen te rijdeen zoals bnk
en daar vindt ik het plezier van wedstrijd rijden en leren afstellen van een rc offroad wagen en er is nog een zellige sfeer onderling ook
flipside
21-05-2012, 01:43 PM
Ben je al eens op een bnk geweest :D
Zelfde vraag als arjan: waarom kost een bnk meer? Het enige is de FBA licentie. Al de rest lijkt me hetzelfde te zijn?
stefke
21-05-2012, 02:31 PM
Ben je al eens op een bnk geweest :D
Zelfde vraag als arjan: waarom kost een bnk meer? Het enige is de FBA licentie. Al de rest lijkt me hetzelfde te zijn?
En dat laatste is alleen van belang voor de Belgen.
Ik ben blij dat het op zijn minst gaat over een rookieklasse en niet één of andere "stock" klasse. Als er één ding is dat ik geleerd heb in het verleden is dat elke keer je met zoiets begint, het juist duurder wordt voor de mensen die "stock" rijden.
Dit is net het leuke aan een BNK offroad : met packs van 20 euro en een motor van 5 seizoenen oud, heb je eigenlijk nog veel meer power dan je eigenlijk ooit nodig zal hebben (en nu verwacht ik een reactie van Arjan).
flipside
21-05-2012, 02:33 PM
En dat laatste is alleen van belang voor de Belgen.
Ik ben blij dat het op zijn minst gaat over een rookieklasse en niet één of andere "stock" klasse. Als er één ding is dat ik geleerd heb in het verleden is dat elke keer je met zoiets begint, het juist duurder wordt voor de mensen die "stock" rijden.
Dit is net het leuke aan een BNK offroad : met packs van 20 euro en een motor van 5 seizoenen oud, heb je eigenlijk nog veel meer power dan je eigenlijk ooit nodig zal hebben (en nu verwacht ik een reactie van Arjan).
Waar zit gij eigenlijk!? :)
janus_77
21-05-2012, 02:47 PM
Hoezo, als je dan 5 jaar geleden de juiste motor hebt gekocht is er niets mis met die uitspraak. :woot:
redracing
21-05-2012, 06:33 PM
ik rij just for the fun en rij maar nu en dan een wedstrijd en als ik dat met een paar vrienden kan doen in epc
en nee nog nooit op bnk geweest en zal dat in het in komen de jaar eens doen
stefke
21-05-2012, 10:52 PM
Hoezo, als je dan 5 jaar geleden de juiste motor hebt gekocht is er niets mis met die uitspraak. :woot:
Wel : het feit dat je power teveel kan hebben. ;)
stefke
21-05-2012, 10:55 PM
Waar zit gij eigenlijk!? :)
Beetje kalm aandoen vant jaar. Enkele geselecteerde BNK's op circuits die ik leuk vind en clubwedstrijden Arendonk.
Bij goed weer kom ik naar Vlijmen. Staat in mijn "circuit top 3" en op nummer 1 voor klei.
ik rij just for the fun
ah da's spijtig. Ben zeker dat mensen op BNK nooit voor de fun rijden.
redracing
22-05-2012, 08:26 AM
dat bedooel ik maar ik rij enkel alst past in het gezins en werk leven en dan ist moelijk om ergens eens te gaan om eens dag traning te doen en met de kinderen moet in een keuze maken
en heb ook geen zin om ergens 3 uur in de wagen te zitten dus kies ik wedstrijdjes dicht bij huis uit
stefke
22-05-2012, 08:56 AM
dat bedooel ik maar ik rij enkel alst past in het gezins en werk leven en dan ist moelijk om ergens eens te gaan om eens dag traning te doen en met de kinderen moet in een keuze maken
en heb ook geen zin om ergens 3 uur in de wagen te zitten dus kies ik wedstrijdjes dicht bij huis uit
en dat vind ik een héél valabel argument.
Het BNK blijft dikke fun, maar als je enigszins een rol van betekenis wil spelen, moet je de laatste jaren simpelweg elke vrij moment gaan trainen op de circuits. De tijd dat je zondagmorgen kon aankomen, 2 packs trainen en in een A-finale kon rijden is voorbij. Een BNK weekend is hard labeur geworden en in mijn huidige situatie (nieuwe job, huis verder afwerken, relatie, ...) kan ik het even niet meer opbrengen om mezelf uit te putten op een BNK weekend (Ook aan dat vroeg opstaan heb ik een broertje dood, ik moet al heel de week vroeg uit mijn bed :) ).
Maar dit is voor mij persoonlijk : volgend jaar doe ik waarschijnlijk terug alles weer mee.
ah da's spijtig. Ben zeker dat mensen op BNK nooit voor de fun rijden.
uhm... JFYI dat was dus zo niet bedoelt hé... op BNK kan je evenveel fun hebben ;)
flipside
22-05-2012, 10:26 AM
Al die argumenten hebben eigenlijk niks te maken met een al dan niet beginnersklasse hé. Dat gaat over een bnk rijden in 't algemeen.
Mijn punt was gewoon dat een beginnersklasse helemaal ni goedkoper is, want in de gewone klasse moet ge helemaal geen duurder materiaal hebben. Meer zelfs, de meeste beginners rijden met veel te straffe motoren en lipo's, straffer dan de meeste A finalisten...
Clubraces zijn inderdaad goed om te leren afstellen, alles is wat kleinschaliger en de timing kan wat minder strak zijn enz... Die argumenten bewijzen dus dat het juist géén goed idee is om een beginnersklasse op een bnk erbij te nemen. Als beginner, 'begin' je best in een lokale club, en als alles wat vlotter gaat rij je ook eens bij een andere club. Als je zin hebt in nog meer competitie rij je BNK, EK en evt WK :-)
Simpel!
MisterYellow
05-06-2012, 06:59 AM
Jullie debateren over een beginners klasse maar dat is er niet bepaald op het EPC.
Er is wel de junior klasse waar men beperkt in leeftijd en motor.
En dan ook de stock klasse waar men beperkt in motor en 2wd buggy , nu voor degene die zeggen dat het duurder is zitten er wel naast want de motor waarmee er gereden word kost 7€ en de regelaar heb je al van 25€ een goeie ervoor, wat de banden betreft kan men daar makkelijk 5 races mee doen door de mindere power van de motor wat het dan ook Weeral goedkoop maakt.
De discussie over wie is een beginner en wie niet is hier niet van toepassing doordat de klasse een volwaardige klasse is en niet een beginners klasse maar natuurlijk als beginnende rijder is men meer geneigd hierin te starten.
flipside
05-06-2012, 07:25 AM
De vraag in de poll is:
"Is een beginnersklasse in het BNK een goed idee?"
Dat heeft dus niets te maken met epc of junior of stock, en heb tot nu toe nog altijd geen argument gezien waarom zo'n klasse op een bnk nuttig zou zijn.
flipside
05-06-2012, 07:32 AM
nu voor degene die zeggen dat het duurder is zitten er wel naast want de motor waarmee er gereden word kost 7€ en de regelaar heb je al van 25€
99% van de beginners kopen tegenwoordig een rtr kit, waar al die dingen al bij zitten. We zeiden ook niet dat het duurder is, maar dat het niet goedkoper is. In zo'n rtr geval zou je dus al die stock motor moeten bijkopen, en is uw regelaar wel degelijk van belang. In een echte beginnersklasse mag gewoon alles, enige voorwaarde is dat je beginner bent (zie clubraces mbv kampenhout). Op die manier kan eender wie een rc auto heeft, meerijden, zonder andere motor, regelaar of banden te moeten kopen.
Er is ook niemand die je verplicht om in de gewone klasses met een 7.5 en een dure regelaar te rijden. Dus je kan perfect meerijden met je rtr kit op het bnk in de gewone klasse. Het zal echt niet aan je motor of regelaar liggen of je al dan niet in de A terechtkomt hoor :-)
Een BNK beginnersklasse bestaat toch al? Ze heet gewoon 4WD :lol:
MisterYellow
05-06-2012, 09:00 AM
Natuurlijk mag je met een rtr deelnemen in de gewone (open) klasse en dat is dan ook het mooie ervan maar betwijfel het toch dat men met een wagentje van 120€ all in zal kunnen in de A finale geraken en men zal dan wel andere banden moeten kopen om reglementair te kunnen deelnemen.:)
Nu kan men daar evenveel fun mee hebben, daar twijfel ik niet aan.
Denk met deze discussie dat men kan uitmaken dat men in het BNK alles best laat zoals het is.
Kusal
05-06-2012, 09:31 AM
Grappig!! Elvo :rolleyes:
janus_77
05-06-2012, 09:47 AM
en men zal dan wel andere banden moeten kopen om reglementair te kunnen deelnemen.:)
Ehhhmmmm als je iets goedkoop wil houden, dan is een vaste band in het reglement juist de grootste kosten bespraring voor de rijders. :confused:
dirk702
05-06-2012, 10:05 AM
Ehhhmmmm als je iets goedkoop wil houden, dan is een vaste band in het reglement juist de grootste kosten bespraring voor de rijders. :confused:
Het is ook aan te raden om met vaste banden te rijden, anders is er sprake van een "Gonzoken" ! :o
V-Rossi
05-06-2012, 10:20 AM
Heet de beginnersklasse niet gewoon 'E-finale'?
Extra categorieën moet je m.i. altijd proberen te vermijden. Er is echt geen nood aan een extra klasse naast 2wd en 4wd (SC even buiten beschouwing gelaten).
Want wat is een beginnersklasse? Dat zijn een tiental piloten die met iets tragere rondetijden strijden om een prijs in een eigen finale.
Wat is een E-finale? Een tiental piloten die met iets tragere rondetijden strijden om een prijs in een eigen finale.
Bovendien biedt het behouden van het huidige systeem voor zulke piloten een extra voordeel: op hun thuisbaan kunnen ze ipv de rookieklasse te winnen (wow!) eens in de C of D terechtkomen, iets waar die persoon veel meer plezier uit haalt.
Voor de kosten moet je het ook niet doen: er is een grote bandenvereenvoudiging doorgevoerd in het BNK en in de A-finale zitten veel piloten die rijden met erg goedkope motoren, packs, amper opties, niet elk jaar een nieuwe auto, ... Hoeveel goedkoper moet het worden??
Note:
En inderdaad, het BNK is een stuk gedrevener geworden en om (in de 2wd) in de A-finale terecht te komen moet je zoveel mogelijk tijd on-track spenderen.
So what? Op een EK ga je toch ook niet klagen dat je niet in de A raakt omdat die mannen alles krijgen en elke week 3 dagen kunnen testen? Neen, op zo'n niveau maak je van de B-, C-, D-, E-, ... finale 'je eigen A-finale'. Succes is relatief en hangt af van je eigen invulling :-)
Zat je vroeger in de A maar heb je geen tijd om vaak te trainen? Niet getreurd: wees ipv daarvan blij dat je in de B zit en ga daar voor de zege. Het geweldige BNK heeft immers voor elke finale een prijs en 3 heats voorzien!
Cooper
05-06-2012, 11:22 AM
Ik ga een RC woordenboekje uitbrengen.
Eerste woorden/termen die erin komen:
-RTR
-debuteren
-gonzokes
-dodgebone
-stok
-vijs
dat zei ik non de ju al een pagina geleden :wub
Gonzo
05-06-2012, 11:49 AM
Maar neen Elvo, iedereen weet toch dat DE beginnersauto bij uitstek een X6 is, en das 2wd!
Ik ben daar ook mee begonnen, om daarna een 4WD te kopen, om ECHT te gaan offroaden in de 4WD klasse!
MisterYellow
05-06-2012, 11:51 AM
Ik ga een RC woordenboekje uitbrengen.
Eerste woorden/termen die erin komen:
-RTR
-debuteren
-gonzokes
-dodgebone
-stok
-vijs
Ja de htc vult de woorden aan :D
Extra categorieën moet je m.i. altijd proberen te vermijden. Er is echt geen nood aan een extra klasse naast 2wd en 4wd
Inderdaad, anders krijg je Amerikaanse toestanden, met evenveel klassen als rijders.
Pro mod 4WD, pro mod 2WD, pro mod SC, pro mod SC4WD, 2WD super stock, 4WD super stock, SC super stock, SC 4WD super stock, expert stock 2WD, expert stock 4WD, expert stock SC, (super stock is dan 13.5 en expert stock 17.5, of omgekeerd), pro stock 2WD, pro stock 4WD, 10.5T pro modified (Ja, 10.5 is daar blijkbaar modified), ...
Zo kan iedereen met een beker naar huis gaan...
dirk702
05-06-2012, 01:17 PM
Tegewoordig krijgt de " heerser der Z-finale" zelfs de grootste beker !
Het loont dus om zo weinig mogelijk te trainen en te setuppen van uw RC voertuig en je wordt beloond met de grootste beker van die dag ! :o
janus_77
05-06-2012, 01:33 PM
Tegewoordig krijgt de " heerser der Z-finale" zelfs de grootste beker !
Het loont dus om zo weinig mogelijk te trainen en te setuppen van uw RC voertuig en je wordt beloond met de grootste beker van die dag ! :o
Ehhhmmm..... Ik denk dat dit soort acties enkel bij één club mogelijk zijn :lol:
V-Rossi
05-06-2012, 01:34 PM
Go Dirk go!
dirk702
05-06-2012, 01:37 PM
Ehhhmmm..... Ik denk dat dit soort acties enkel bij één club mogelijk zijn :lol:
Sorry Janus was ik vergeten te melden, maar vond het toch een goed idee ! (zo een idee kan enkel van olland komen haha en dan nog met name van Janus) :thumbsup:
ik zie dat mijn donatie zijn vruchten afwerpt voor de z helden :thumbsup:
flipside
06-06-2012, 09:51 PM
Sorry Janus was ik vergeten te melden, maar vond het toch een goed idee ! (zo een idee kan enkel van olland komen haha en dan nog met name van Janus)
En d:)a:)n is d:)e w:)i:)nn:)a:)a:)r:) v:)a:)n:) de Z f:)i:)n:)a:)le n:)o:)g zo o:)n:)da:)n:)k:)b:)aa:)r om h:)e:)t af t:)e b:)o:)ll:)e:)n v:)oo:)r de p:)r:)ij:)s:)u:)i:)t:)r:)e:)ik:)i:)n:)g b:)e:)g:)in:)t
Mud Driver
07-06-2012, 02:29 PM
hallo bij deze ik ben een echte beginner (ongeveer een 17 tal maanden dat ik rc rij en het eerste bnk) inderdaad rij 4wd enkel bnk en 2wd x6 bij deze wil ik ook melden dat ik mij zeer goed amuseer op het bnk voormij doet het er niet toe of ik win (tis wel plezant natuurlijk) voor mij gaat het erom dat ik zeer veel leer in verband om met andere circuits te rijden en naar afstelling van de wagen te zoeken ik weet dat ik veel moet leren maar leer dan ook elke wedstrijd bij
@flipside in vlijmen heb ik toevallig de z finale (een zeer mooie beker trouwens mijn dank voor het mac vlijmen team) gewonnen en heb gebleven tot het eind wat ik tot hiertoe altijd gedaan heb en nog zal doen was dan ook die dag rond 22 h thuis lol
Cooper
07-06-2012, 03:57 PM
Tiens ik dacht dat Tessa had gewonnen?
jij verdient hem wel harder! :thumbsup:
janus_77
07-06-2012, 04:27 PM
Tiens ik dacht dat Tessa had gewonnen?
jij verdient hem wel harder! :thumbsup:
4wd had ook een Z-finale beker
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2025, vBulletin Solutions, Inc.