View Full Version : Alu beschermen tegen corrosie?
Origineelreclamebord
30-03-2014, 01:55 PM
Hoi iedereen,
Recentelijk heb ik voor iemand een alu bodemplaat ontworpen voor een vintage bakkie (Dyna Storm). Voor dat werk heb ik er twee opgestuurd gekregen - niet verkeerd! :D
Het lijkt me wel fijn als de platen er goed uit blijven zien, ook na wat gebruik. De legering in kwestie is 5754 en die schijnt vrij resistent tegen corrosie te zijn... maar ik weet niet of dat veel garanties biedt hoe netjes zo'n plaat eruit ziet na een paar keer scheuren in de manege. Daarom zit ik eraan te denken om de platen te laten anodiseren (of galvanizeren - lekker funky maar naar wat ik heb gelezen lastig met dunner materiaal).
Hebben jullie misschien meer informatie over kosten van anodiseren, weten jullie een bedrijf waar dit (relatief) goedkoop is, of hebben jullie nog andere ideeën hoe ik de plaat zou kunnen beschermen? :)
Hoi iedereen,
Recentelijk heb ik voor iemand een alu bodemplaat ontworpen voor een vintage bakkie (Dyna Storm). Voor dat werk heb ik er twee opgestuurd gekregen - niet verkeerd! :D
Het lijkt me wel fijn als de platen er goed uit blijven zien, ook na wat gebruik. De legering in kwestie is 5754 en die schijnt vrij resistent tegen corrosie te zijn... maar ik weet niet of dat veel garanties biedt hoe netjes zo'n plaat eruit ziet na een paar keer scheuren in de manege. Daarom zit ik eraan te denken om de platen te laten anodiseren (of galvanizeren - lekker funky maar naar wat ik heb gelezen lastig met dunner materiaal).
Hebben jullie misschien meer informatie over kosten van anodiseren, weten jullie een bedrijf waar dit (relatief) goedkoop is, of hebben jullie nog andere ideeën hoe ik de plaat zou kunnen beschermen? :)
Wat je ook doet niet galvaniseren de temperatuur voor het proces is bijna gelijk aan de smelt temperatuur van aluminium.
als je aluminium verhit zonder hitten behandeling naderhand is het net rubber en die behandeling duurt ongeveer 1 a 2 dagen voor dat het weer zo stug is als eerst
je kunt het altijd nog poedercoten dat is ook heel kras bestendig en niet zo veel warmte voor nogig
eerste keus is nog steets anodiseren
Origineelreclamebord
30-03-2014, 06:42 PM
Bedankt voor je commentaar op het galvaniseren :) Het galvaniseren schoot tijdens het maken van de post te binnen, maar ik heb er verder niet echt kennis van... Hoe dan ook, zoals je zegt: dan blijf ik daar maar ver bij weg, tevens omdat de hitte het verstevigingsproces wat de plaat is ondergaan ongedaan zou maken... dan klapt de wagen dus dubbel bij de eerste fout gelande jump :lol:
Bedankt voor je commentaar op het galvaniseren :) Het galvaniseren schoot tijdens het maken van de post te binnen, maar ik heb er verder niet echt kennis van... Hoe dan ook, zoals je zegt: dan blijf ik daar maar ver bij weg, tevens omdat de hitte het verstevigingsproces wat de plaat is ondergaan ongedaan zou maken... dan klapt de wagen dus dubbel bij de eerste fout gelande jump :lol:
Nee vouwtdubbel als hij de bult op gaat:bored::D
Origineelreclamebord
31-03-2014, 07:01 AM
Nee vouwtdubbel als hij de bult op gaat:bored::D
Ik zie mogelijkheden om een front flip te maken met een vintage :lol:
Dan blijft dus poedercoaten of anodiseren over... Ik heb ook nog een ander idee, en dat is zelf een 'brushed' look aanbrengen en dan een blanke lak erover aanbrengen... Het is waarschijnlijk minder slijtvast (hoewel ik niet weet hoeveel minder) - en het is bijna gratis.
SLEENAD
31-03-2014, 05:54 PM
Waarom niet gewoon een undertray?
Origineelreclamebord
31-03-2014, 06:13 PM
Vrij simpel: Omdat een undertray geen corrosie tegengaat... ik vind het niet erg dat de plaat bekrast raakt na wat gebruik (als dat überhaupt al gebeurt in de manege) :p Het lijkt me alleen jammer als de plaat eruit gaat zien zoals het aluminium deel hieronder:
http://cycles.evanfell.com/wp-content/uploads/2008/09/rd350-rear-drum-brake-oxidized1.jpg
Krassen zijn door flink gebruik en vind ik prima, maar oxidatie ziet er gewoon smorrelig uit... Ik moet wel zeggen, het is en blijft een gebruiksobject en ik heb toch twee platen, dus groot geld ga ik er sowieso niet in stoppen :)
Somerwil
31-03-2014, 07:22 PM
Anodiseren is niet zomaar een 'even tussendoor' procesje. Daar komt nog wel wat chemie bij kijken ;-)
Probleem hierbij is dan ook dat er al snel grote, technische installaties aan te pas komen om dit te anodiseren. De keuze voor bedrijven is daarmee redelijk beperkt en wordt het ook al snel prijzig...
Een paar mogelijkheden:
Anox - Scherpenzeel
Nederlandse Anodising - Wateringen
Ik heb mogelijk ook nog een adresje in Tilburg die iets voor je kan doen.
Poedercoaten zou ik vergeten. Die laag is dik wat problemen geeft met de passing van de andere onderdelen. Een anodiseerlaag trekt juist ín het materiaal waardoor je hier geen last van hebt.
Gr,
Michael
Bata-4
01-04-2014, 08:06 PM
ik zou niet zo bang zijn voor corrosie.
de oxide laag van het aluminium vormt al een bescherming.
die laag kan wel aangetast worden door bijv. zuren (paardenzeik :confused:) of zouten.
Anodiseren is eigenlijk een dikkere en hardere oxide laag laten groeien.
je hebt hier geen grote installatie voor nodig.
een paar badjes en een gelijkrichter zou voldoende moeten zijn.
Maar gezien de chemicaliën zou ik het ten zeerste afraden om hier zelf mee te gaan hobby'en.
ik zou niet zo bang zijn voor corrosie.
de oxide laag van het aluminium vormt al een bescherming.
die laag kan wel aangetast worden door bijv. zuren (paardenzeik :confused:) of zouten.
Anodiseren is eigenlijk een dikkere en hardere oxide laag laten groeien.
je hebt hier geen grote installatie voor nodig.
een paar badjes en een gelijkrichter zou voldoende moeten zijn.
Maar gezien de chemicaliën zou ik het ten zeerste afraden om hier zelf mee te gaan hobby'en.
Ja corrosie (oxide) is een grouwe laag over de plaat maar roest niet door maar mooi is anders (om smaar valt niet te twisten)
Origineelreclamebord
08-04-2014, 02:23 PM
Bedankt voor de reacties iedereen! :) Ik heb het één en ander besproken met mij klant, en er gaat (waarschijnlijk) nog een versie 2 ontworpen worden die enkele kleine issues oplost met passing, en meer gericht is op moderne accu's/accu layouts. Dus voor nu heb de boel simpelweg geborsteld (het was eigenlijk schuren) en in transparante lak gezet:
http://i65.photobucket.com/albums/h212/Varockshade/Dyna%20Storm/IMGP9734.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h212/Varockshade/Dyna%20Storm/IMGP9737.jpg
Dat gezegd, voor versie 2 (of eventueel de tweede plaat die ik heb op langere termijn) ga ik alsnog verder kijken naar anodiseren.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2025, vBulletin Solutions, Inc.