PDA

View Full Version : inserts


Lowie
18-11-2010, 11:35 AM
graag wat info ivm inserts.
Ik weet dat heel vaak de schumacher-inserts gebruikt worden (green) ...
maar steeds vaker en vaker hoor ik ook de term "tubby" gebruiken.

ALs ik het goed begreep zijn dat extra brede inserts die dus de band wat beter opvullen. Ergens vind ik dat wat vreemd. Ik leerde ooit dat je de randjes van je inserts kan bijknippen om zo beter te passen binnenin de band ... maar nu is er dus een tendens van "extra-veel-inproppen".

Waarom, vanwaar die tubby's en waar zal je zoiets best gebruiken en waar niet?
'k Ben overigens niet van plan om van die tubby's te kopen.
'k Heb nog oude (gerecupereerde) inserts genoeg.

[edit]
Overigens, worden de caliper-banden met inserts geleverd?
If not, passen gewone schumachers daar dan in? Het leek me immers dat die Calipers wat breder waren dan de Schumacher-banden, maar ik kan me vergissen.

Cooper
18-11-2010, 11:53 AM
caliBer Ludo :-)

en over inserts kan Bart Feniks je uren vertellen, die heeft ze allemaal getest! :thumbsup:

flipside
18-11-2010, 12:59 PM
Hey Ludo,

Bij calibers zitten inserts bij, hele dikke brede, die zijn goed (mag je gerust wat randen van 'chamferen'.

Bij spikes zitten geen inserts, dus iedereen is verplicht er iets in te steken, vandaar de vele soorten en maten.

En tubbie is vooral dikker, en inderdaad ook breder. De extra dikte zorgt voor een meer gevulde band. Uiteindelijk kies je best 1 type insert, want zo'n dingen testen kost echt veel geld (aan banden!).

Kies sowieso een echte mousse, niet van die voorgevormde bijna rubberachtige spullen. Die zullen hier en daar wel ok werken, maar zeker niet overal (vraag maar aan john debacquer).

Een normale insert (bvb schum green) werkt overal goed. Zo'n tubbie naar mijn mening ook. Een tubbie zal iets harder aanvoelen aangezien de mousse al meer bij elkaar gedrukt is. Zal in sommige gevallen iets beter zijn, in andere gevallen dan weer niet :-) Een normale mousse is de veiligste keuze, bvb in charleroi rijdt dat iets makkelijker dan een tubbie. Met een tubbie kan je mss een paar tienden sneller zijn, maar dat rijdt dan weer moeilijker. Van een normale insert zou ik absoluut niks afknippen, een tubbie mag je gerust chamferen.

Dus niet te veel mee in zitten! Hoewel een insert een groot effect kan hebben, kan het in veel gevallen heel slecht uitdraaien als je het niet echt goed test (2 sets nieuwe banden, verschillende insert, tijdens een getimede heat).

marco NL
18-11-2010, 02:09 PM
hier de nieuwe proline Buggy Closed Cell Rear Inserts

ik weet niet of het wat is

http://prolineracing.com/foam/1-10-closed-cell-rear-inserts/

Lowie
18-11-2010, 02:37 PM
Thx Wouter,

very usefull info.
En ik kan dus met een nog geruster gemoed gewoon mijn oude inserts blijven gebruiken :)


hier de nieuwe proline Buggy Closed Cell Rear Inserts

ik weet niet of het wat is

http://prolineracing.com/foam/1-10-closed-cell-rear-inserts/


:)

... Kies sowieso een echte mousse, niet van die voorgevormde bijna rubberachtige spullen. Die zullen hier en daar wel ok werken, maar zeker niet overal ...

feniks
18-11-2010, 04:18 PM
het is zowat zoals wouter al zecht.
in elk geval persoonlijk in 4X4 simpel ; astro met wijnig of minder grip zoals in de zomer voorvalt in kampenhout rijd ik op chubby om iets meer grip te hebben . aarendonk en charleroi denk ik daar nog niet eens aan en is het de gewoone extra wide insert en de iets hardere van voor. maar heb wel ondervonden dat zoals wouter met de chubby in de 4X2 er bijna altijd mee kan gereden worden. als je echt tot op 1/10 de van een seconde wil zien. anders evengoed met de standaard extra wide . :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: