Log in

View Full Version : motor gearing b4.1 rtr

Bata-4
03-01-2011, 10:47 PM
hallo allemaal.
ik ben nieuw op de forum, dus is stel me even voor.
ik ben Dennis Verhees. ik ben algelopen zomer begonnen met rc rijden en heb een B4.1 rtr brushless gekocht.
er zit een XP-sc450 BL regelaar in met een Reedy 3300kv motor.
ik heb nu een lrp x11 10.5 turn motor gekocht.
255w
3800kv
nu moet volgens het manual voor een 10.5 turn motor een 25 pinion en een 81 spur gebruikt worden.
echter voor een 3300 tot 3900kv motor wordt een 21 / 81 geadviseerd.
volgens de manual kan de regelaar max. een Reedy 6100kv motor met een 18 / 81 gearing aan.
vraag:
kan mijn regelaar een de 10.5 turn motor aan met een 24 / 81 gearing?

Cooper
04-01-2011, 08:15 AM
hier zou het antwoord moeten staan: http://www.aeforums.co.uk/forum/index.php?showtopic=8890

maar de website ligt tijdelijk plat :(
probeer even te google-en
Je kan ook proberen, en elke minuut de temperatuur checken. Kans is bestaande dat't in de winter wel werkt maar in de zomer niet. Gaat hij eraan is het geen grote ramp, want je kon'm dan zo blijkt toch niet gebruiken. :thumbsup:
een EZRun regelaar van hongkong en je bent zeker van je stuk, sommigen hier weten perfect dewelke je daarvoor nodig hebt.

janus_77
04-01-2011, 08:59 AM
hallo allemaal.
ik ben nieuw op de forum, dus is stel me even voor.
ik ben Dennis Verhees. ik ben algelopen zomer begonnen met rc rijden en heb een B4.1 rtr brushless gekocht.
er zit een XP-sc450 BL regelaar in met een Reedy 3300kv motor.
ik heb nu een lrp x11 10.5 turn motor gekocht.
255w
3800kv
nu moet volgens het manual voor een 10.5 turn motor een 25 pinion en een 81 spur gebruikt worden.
echter voor een 3300 tot 3900kv motor wordt een 21 / 81 geadviseerd.
volgens de manual kan de regelaar max. een Reedy 6100kv motor met een 18 / 81 gearing aan.
vraag:
kan mijn regelaar een de 10.5 turn motor aan met een 24 / 81 gearing?

Hé Dennis,

Ik zou in het begin niet te hoog gaan vertanden, zeker niet in de manege omdat die ondergrond ook erg zwaar is.

Wat zit er standaard overigens op qua vertanding ?

Gewoon na een heat even kijken hoe warm alles wordt, dan evt. 1 of 2 tanden verhogen als het allemaal niet te warm wordt.

mvg,
Arjan

Bata-4
04-01-2011, 06:08 PM
Hé Dennis,

Ik zou in het begin niet te hoog gaan vertanden, zeker niet in de manege omdat die ondergrond ook erg zwaar is.

Wat zit er standaard overigens op qua vertanding ?

Gewoon na een heat even kijken hoe warm alles wordt, dan evt. 1 of 2 tanden verhogen als het allemaal niet te warm wordt.

mvg,
Arjan

dag Arjan,
mijn standaard vertanding is 21/ 81.
maar ik denk dat de standaard motor niet erg sterk is waardoor er een kleinere pinion wordt gebruikt.
ik kan inderdaad beginnen met een standaard vertanding en steeds een grotere pinion proberen.
maar ik hoopte dat iemand al ervaring met de regelaar had.
ik houd de ae forum in de gaten.
groeten,

janus_77
04-01-2011, 06:45 PM
dag Arjan,
mijn standaard vertanding is 21/ 81.
maar ik denk dat de standaard motor niet erg sterk is waardoor er een kleinere pinion wordt gebruikt.
ik kan inderdaad beginnen met een standaard vertanding en steeds een grotere pinion proberen.
maar ik hoopte dat iemand al ervaring met de regelaar had.
ik houd de ae forum in de gaten.
groeten,

Manege is altijd een apart verhaal. Op een harde tapijt / klei baan zal het niet zo'n probleem zijn om met een 24 tands pinion te rijden. Maar omdat de manege ondergrond veel zwaarder loopt kan het dan link worden.

Bata-4
14-01-2011, 05:50 PM
Manege is altijd een apart verhaal. Op een harde tapijt / klei baan zal het niet zo'n probleem zijn om met een 24 tands pinion te rijden. Maar omdat de manege ondergrond veel zwaarder loopt kan het dan link worden.

Ik heb voor de zekerheid toch maar een 2e hands regelaar (hobbyking)
gekocht, dus voor het te warm worden van mijn regelaar ben ik niet zo bang.
Nu wil ik met een 24t pinion op de 10,5 turn motor gaan rijden in de manege (25t geadviseerd door LRP in 'normale' omstandigheden).
Kan mijn motor nu te warm worden, of hoef ik daar niet bang voor te zijn?:(
groeten,
dennis

J-Meister
14-01-2011, 11:06 PM
Die LRP motor gaat niet werken op jou regelaar aangezien die XP ESC zonder sensor is en je X-11 motor met :s

Bata-4
15-01-2011, 01:27 PM
ik ga nu rijden met de hobbyking regelaar met sensor.
maar als ik mijn sensorkabel niet aansluit op mijn lrp motor, is ie dan niet automatisch sensorloos?
zijn sensorlose motoren anders opgebouwd?

Cooper
15-01-2011, 01:52 PM
Dat denk ik ook, het gebrek aan sensor vangt de regelaar op.
Een sensor is wel beter, maar niet noodzakelijk -als de regelaar sensorloos kan werken- !!

J-Meister
15-01-2011, 08:33 PM
Hij zal wel rijden maar de temperatuur word hoger dan normaal en soms kan je de indruk hebben dat hij schokt vooral na het remmen wanneer je terug op de gas gaat ...

jeffrey
15-01-2011, 08:54 PM
dit is ook wel een handige site.
kun je per merk, en motor kijken.
http://www.comeseethis.com/gearing/Default.aspx
grtz

Bata-4
15-01-2011, 10:45 PM
dit is ook wel een handige site.
kun je per merk, en motor kijken.
http://www.comeseethis.com/gearing/Default.aspx
grtz