PDA

View Full Version : 2.4 Ghz power output


Gilles
04-07-2011, 10:31 AM
Ladies & gentz,

Kent er iemand de wettelijke power output specificaties voor 2.4 ghz zenders binnen de Europese regelgeving? Mijn nieuwe Futaba 4pks zender zit nl. vast bij de douane voor technische inspectie.

Nochtans worden alle FASST transmitters wereldwijd met dezelfde power output gemaakt. M.a.w. de zenders die hier verkocht mogen worden in de winkels hebben dus dezelfde output als diegene die je vanuit het buitenland wilt importeren.

Voor een air transmitter kan ik deze terughoudendheid mogelijks begrijpen omwille van de langere afstanden die ze overbruggen maar voor een surface transmitter met beperkt bereik??? (Trouwens voor Air transmitters zoals de 7c heeft Futaba een optie om de power output en bijgevolg het bereik te verminderen)!

Zou de douane mijn zender nu echt weigeren? Ik weet dat de ambternarij in dit land niet echt de meest doordachte figuren zijn maar zouden ze nu ook al technish onbekwaam zijn? Want ik zie geen technische reden waarom dit niet toegelaten zou zijn in België?

Heeft er iemand ervaring mee?

Thx for the feedback!

Matthijs
04-07-2011, 11:52 AM
lastig verhaal geloof ik, lees dit draadje maar even door op MBF:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/het-modelbouwcaf%E9/101633-bipt-inbeslag-name-zender-door-douane.html

feniks
04-07-2011, 12:12 PM
indien de zender geen CE label heeft zul je hem normaal gezien zelfs niet krijgen .
en da is wel een europese norm . dus als die van japan of us komt zul je pech hebben vrees ik wel.
en indien je hem toch zou krijgen zal er wel een boete aan vasthangen .
maar vrees wel dat het de eerste optie gaat zijn .

Gilles
04-07-2011, 01:42 PM
Hey Mathijs, die link had ik al gelezen (of tenminste een deel ervan lol). Er is wel een groot verschil met mijn situatie. Namelijk het land van herkomst is bij mij Japan daar hebben ze nog striktere regulaties m.b.t. transmissie normen.

De VS hebben de laagste normen. Dit wil zeggen dat een Futaba zender voor de US eigenlijk een hogere power output mag hebben dan wij in Europa, daarom werd die vermoedelijk tegengehouden, niet omwille van de 2.4ghz of CE!

Gezien de mijne uit een land komt waar de restricties nog sterker zijn vermoed ik toch dat dit goed zal komen. Ook de voorzitter van onze club heeft me bevestigd dat ik me niet teveel zorgen moet maken. Keeping fingers crossed!

Hebben ze dan van dezelfde zender toch meerdere produktielijnen lopen? Het zou mij verbazen maar ik kan het niet uitsluiten!

PS En wat een gezeik in die post, die gunnen elkaar echt niks hé! Stop dan ineens met E-commerce lol!

@ Feniks dat label zegt toch enkel dat de fabrikant conform is volgens Europese richtlijnen. Het is niet het CE label dat het conform maakt maar de technische specificaties en vereisten opgesteld door Europa! Zou anders makkelijk zijn, want dan kan de verkoper gewoon overal een CE sticker ophangen en dan zou het door de douane gaan, ik denk dat het complexer is dan dat!

Ik denk dat het enigste verschil de signaalsterkte is, en Japan heeft grotere ristricties dan hier in Europa. Ik denk dat ze dit willen nagaan?!

Toch bedankt voor de input

Cooper
04-07-2011, 01:54 PM
aan welke potmeter moet je schroeven voor die output terug de hoogte in te knallen? :lol:

feniks
04-07-2011, 02:02 PM
het is wel dat label dat wil zeggen dat het door de EU landen is goedgekeurd .
de specificaties vallen onder dat label .
anders hadden die douane nog meer werk en nu zien die alleen naar de sticker is die er dan is er geen probleem is die er niet dan stellen ze meer vragen en begint het hele circus . je zou zeker niet de eerste zijn die nooit zijn grief krijgt .
en de douane is steeds meer controle aan het doen en steeds strenger .
waarom denkt ge dat ik zelf niet meer met regelaars van daar rijd , als ik er telkens op moet wachten tot ze door douane zijn 1 en dan nog eens een extra toelage op moet betalen 2 en das dan voor een merk waar ik 100 percent alles verniet van kreeg. dan stelde ik me ook wel vragen . maar het is te hopen dat hij er door komt he eens te beter .
maar ik koop men grief nu terug gewoon hier wat inderdaad meer kost maar ook veel meer voordelen heeft maar das persoonlijk.
groeten

feniks
04-07-2011, 02:05 PM
@coop.
da moete aan de luk vragen die heeft daar redelijk wa verstand van . weet alleen ni of die het juiste gereedschap nog heeft om die goe te regelen .
heeft da ooit nog met nen oude sanwa van mij gedaan da ding was wat te breedbandig lol

stefke
04-07-2011, 02:20 PM
Vroeger moest je zender een goedkeuring van het BIPT hebben, of je kon bij controle een boete krijgen. Ik weet niet of dat nog zo is maar naar het schijnt controleren ze toch niet meer. Het is ook lang zo geweest dat 2.4GHZ niet voor modelbouw mocht gebruikt worden in België vermits die band was gereserveerd voor WiFi. Ik dacht dat dit nu opgelost is.

BTW : eigenlijk mocht de 40MHz band ook niet gebruikt worden voor auto's vermits die voorzien was voor vliegtuigzenders. Auto's mochten officieel enkel de 27MHz band gebruiken. Vliegtuigen mochten de 35 en 40 MHz gebruiken.

Ik heb ook een FASST en je kan de zendmodule in 2 standen zetten : één stand voor Frankrijk en één stand voor de rest van de wereld. Gezien dat knopje er al opzit, vermoed ik dat een zender voor de markt in Japan niet anders zal zijn dan eentje voor Europa.

moby
04-07-2011, 04:18 PM
@Stefke de reden voor appart in Frankrijk is dat het frans leger +-10 kanalen in het 2.4G gebeuren gebruiken die eigenlijk voorzien zijn voor de RC, daarom mogen die in Frankrijk niet gebruikt worden door RC.

Deze wet gaan ze normaal veranderen daar het leger die eigenlijk nie meer nodig heeft maar iedereen weet hoe rap men wetten veranderd he.

De 2.4g band is idd wettelijk toegelaten in België onder bepaalde voorwaarden.

Grootste probleem met zenders uit buitenland is idd de output
Amerika gaan ze tot 300Mah Europa mag maar 100Mah of zo iets, als uw zender meer blijkt te hebben/kunnen zul je de zender nooit zien en uw geld bent u ook kwijt.
Als de zender aan deze regel voldoet zou u hem moeten krijgen wel misschien met boete of zo.

Hopend hierbij geholpen te hebben :)

Gilles
04-07-2011, 07:32 PM
Bedankt voor de info Moby, je bevestigd mijn vermoeden ;). Europa heeft idd de 100 mah limiet en in Hong Kong (sorry ik zei daarvoor Japan) waar de zender vandaan komt zou er nog een lagere output limiet zijn.

@ Stefke die Fransoozen toch hé, een apart standje voor hen op de zender man man! Wist zelfs niet dat da bestond lol! Anyway mijn zender ligt nu bij het BIPT dus die inspecties doen ze blijkbaar toch nog altijd. Al zou het enkel over een visuele inspectie gaan wat zoveel wil zeggen als "hangt er een CE label op" lol. Ik heb nl. een vriendelijke ambtenaar aan de lijn gehad die me wist te vertellen dat ze mij morgen uitsluitsel kunnen geven! Duimen dus hé mannen!

Feniks ge hebt groot gelijk dat ge hier uw spul koopt :) , ik probeer mijn local hobbyshop ook zo goed mogelijk te "sponsoren" lol maar soms zijn de winstmarges toch een beetje grotesk en dan zoek ik naar alternatieven en helaas gaat da via het internet het snelst (met soms alle gevolgen vandien). Elke keer denk je van "mij gaat het niet overkomen" lol!

Thx for all the input guys ;)

bzb
05-07-2011, 09:18 AM
van alleen zenders wist ik dat ze daar bij de douane moeilijk doen. vroeger stond er zelfs op mijn zenders een stickertje "goedgekeurd door het ministerie bla bla bla", hadden ze blijkbaar op alle zenders moeten plakken die in nedeland worden gebruikt :thumbsup:

de ether zit al bomvol met signalen, dit wordt streng gemeten en gecontroleerd

Gilles
05-07-2011, 01:18 PM
Kleine update er is goed nieuws en er slecht nieuws!

Slecht nieuws: zender kwijt :cry:
Goed nieuws: centjes terug via paypal buyer protection gezien verkoper mij had beloofd dat CE label geen issue ging zijn (gelukkig had ik voor deze transactie Paypal gekozen lucky me) :p

Het CE label stond weldegelijk op de zender en op de handleiding maar niet op de verpakking en dat is dus niet voldoende want het moet echt overal opstaan! Ook was er een issue met de signaalsterkte, niet zozeer de output zelf was het probleem maar wel het aantal kanalen waarover de FASST technologie zijn "spreading" doet. In België mogen dat er maar 10 zijn elders is overal 14 toegelaten (zelfs in Japan waar er héél strenge normen zijn). Ik vraag me nu wel af of je een Futaba 10+ kanaals zender mag gebruiken in Belgie? Anyone?

Anyway het BIPT doet geweldig werk maar helaas kunnen (mogen) ze je niet de mogelijkheid geven om de goederen terug te sturen! De verkoper had mij ondertussen al laten weten dat ik de goederen mag terugsturen maar dit mag dus niet van de Belgische wetgeving! De man van het BIPT vond dit ook zeer jammer omdat er nu kosten gemoeid zijn voor de stockage en uiteindelijke vernietiging van deze goederen en dat kost de staat geld in plaats van de goederen op kosten van de koper te laten terugsturen! Hmm in tijden van crisis zou je denken... lol

Mijn advies is om buiten de EU enkel en alleen met Paypal te betalen!

Hope it helps others

feniks
05-07-2011, 01:59 PM
het zijn niet de winstmarges die er over zijn want die zijn in veel gevallen zelfs heel klein als je een iets of wat deftige prijs vraagt.
ook geven veel merken een op voorand aangeraden prijs .
in het buitenland liggen die dikwijls anders das 1 een ander BTW stelsel doet ook al veel en de invoerders doen nog veel meer .
dus het ligt meestal niet aan de winkel dat een produckt hier duurder is maar aan al de rest daar tussen . dat is even ter info natuurlijk .lol

stefke
05-07-2011, 02:14 PM
het zijn niet de winstmarges die er over zijn want die zijn in veel gevallen zelfs heel klein als je een iets of wat deftige prijs vraagt.
ook geven veel merken een op voorand aangeraden prijs .
in het buitenland liggen die dikwijls anders das 1 een ander BTW stelsel doet ook al veel en de invoerders doen nog veel meer .
dus het ligt meestal niet aan de winkel dat een produckt hier duurder is maar aan al de rest daar tussen . dat is even ter info natuurlijk .lol

Het zijn vooral de invoerders die de locale winkels de das omdoen, niet het verschil in BTW stelsel. Vele online shops zijn zo groot geworden dat ze rechtstreeks kunnen onderhandelen met fabrikanten en dan ook rechtstreeks daar afnemen. Daar kan je als locale shop niet tegenop. Ook hun verkoopsprincipes en winstprincipes zijn totaal anders dan de locale shop : zij verkopen 100 stuks aan 1 euro winst terwijl de locale shop 1 stuk aan 100 euro winst verkoopt.

Het prijsverschil tot daaraan toe

Wat mij wél vaak stoort aan locale shops is dat ze vaak iets niet in voorraad hebben en als je het bestelt, je minstens 2-3 weken mag wachten.
En dat is het moment dat ik online ga : dan heb ik het op 3-5 dagen.

feniks
05-07-2011, 02:27 PM
da heeft dan meestal te maken omdat de invoerders het ook niet op stock hebben .
en het verschil in winst is no ook weer niet zo groot stef , er is wel een verschil maar dat is er zwaar over .

Gilles
05-07-2011, 02:34 PM
Aangezien ik nu terug op zoek ga naar een 4pks vroeg ik me af of jullie enkele adresjes kunnen aanbevelen?

Eventueel een webshop binnen de EU?

Alvast bedankt

stefke
05-07-2011, 02:34 PM
da heeft dan meestal te maken omdat de invoerders het ook niet op stock hebben .


Zoals ik zei : het zijn grotendeels de invoerders die de locale shops de das omdoen.

stefke
05-07-2011, 02:38 PM
Mijne frank valt eigenlijk laat : maar ik heb mijn 3PK bij amainhobbies gekocht, ik heb douanekosten moeten betalen en ik heb hem gewoon ontvangen. De enige reden die ik kan bedenken dat ik geen problemen had, is dat ik hem zonder zendmodule heb gekocht.

Gilles
05-07-2011, 02:47 PM
Spijtig dat er je niet apart aan een TX module geraakt voor de 4pks

gil
05-07-2011, 03:08 PM
volgende keer vragen om het via duitsland te sturen, de duane zijn daar veel sneller :thumbsup:

bzb
05-07-2011, 04:44 PM
ik heb net een zender besteld bij jespares

snel binnen (van uk) in nederland

moet wel zeggen dat ik nog nooit controle heb gehad op pakketten

Gilles
05-07-2011, 04:46 PM
Nice en welke heb je besteld?

moby
05-07-2011, 07:27 PM
Gewoon ter info MCMracing heeft de 4PKS op stock :p

en verschil in prijs is nogal dikwijls de invoerders die overdrijven (bvb Tamiya) en de invoerrechten en zo da moeten betaald worden op alles da binnenkomt maar meestal via online niet naar gekeken wordt.
Daarom dat de douane meer en meer controle daar op doet.

Wat ook meespeeld is dat de personeelskosten van een locale shop zeker in België enorm hoog kunnen zijn terwijl deze bij de gele mannekes peulschil zijn :p

bzb
06-07-2011, 06:02 AM
Nice en welke heb je besteld?


spektrum :thumbsup::blush:

Cooper
06-07-2011, 08:03 AM
Gewoon ter info MCMracing heeft de 4PKS op stock :p

hebben ze ook futaba of spektrum zendmodules op stock?

stefke
06-07-2011, 08:18 AM
hebben ze ook futaba of spektrum zendmodules op stock?

Na 0,45 min googlen :

http://www.towerhobbies.com/products/futaba/fasst/mod-receiv_set.html

Of liever spektrum :

http://cgi.ebay.com/DSM-Module-System-FUT-3PK-HRS-Only-Spektrum-/180406711469

Cooper
06-07-2011, 08:55 AM
Denkt ge dat ik in hamerika ga kopen als er net ene zijne zender kwijt is aan de douane?
Of zouden modules geen probleem zijn? :confused:

stefke
06-07-2011, 09:39 AM
Denkt ge dat ik in hamerika ga kopen als er net ene zijne zender kwijt is aan de douane?
Of zouden modules geen probleem zijn? :confused:

Had ook Duitse sites gevonden maar die vroegen stevig door.

Cooper
06-07-2011, 09:46 AM
en voor die HRS modules heb je een digitale servo nodig, heb ik denk ik ook niet :bored:

stefke
06-07-2011, 09:56 AM
en deze ? :

Duits en geen HRS

http://www.hobbydirekt.de/Fernsteuerungen/Spektrum/AutoCar-Module/Spektrum-DSM-Pro-Modul-Futaba-Hitec-SPM1114::130330.html

Gilles
06-07-2011, 10:10 AM
Aangezien ik al bijna 25 jaar "fan" ben van Futaba kan ik het niet over mijn hart krijgen om naar "The Dark Side" over te stappen lol!

I know it's silly maar ja wat zeggen ze weeral over smaak en goesting :)?

Cooper
06-07-2011, 10:18 AM
I know it's silly maar ja wat zeggen ze weeral over smaak en goesting :)?
Mensen met teveel goesting hebben geen smaak. :D

Gilles
06-07-2011, 06:00 PM
Beter teveel smaak dan te weinig goesting ;)