PDA

View Full Version : Nieuw hier, toch even voorstellen


svvander
20-08-2011, 09:44 AM
Hey allemaal,

Mijn naam is Sven, ik ben woonachtig in Steenokkerzeel en sinds enkele weken heeft het RC-virus terug toegeslaan. Terug, omdat ik vroeger, een jaar of 10 geleden wel al regelmatig met mijn Tamiya on-road rondreed. Nu, een kleine twee weken geleden, na veel denken en vloeken, dan toch maar besloten om mij een Thunder Tiger STII RTR aan te schaffen. Leuk wagentje, rijdt goed, maar... je hoort mij al komen: ik zou graag in een club gaan rijden en dan voldoet deze brushed wagen, helaas niet meer.

De vraag is: wat raden jullie een beginner aan? Mijn eisen zijn eenvoudig: electro, 1/8ste of 1/10de (liefst 1/10de) en brushless.

V-Rossi
20-08-2011, 10:21 AM
Wil je 2wd (meer deelnemers op wedstrijden, minder onderhoud) of 4wd (rijdt makkelijker)?

2wd:
- Associated B4.1
- X-Factory X-6² (conversie voor de B4.1)
- Schumacher Cougar SV

4wd:
- Associated B44.1
- Schumacher Cat SX3
- Tamiya TRF511
- Yokomo BMax
- Durango DEX410

Dit zijn de beste opties wanneer je kijkt naar het aantal personen dat er mee rijdt, verkrijgbaarheid van onderdelen, kwaliteit van de wagen etc.

Deze wagens zijn allemaal geschikt voor zowel een beginner op clubniveau als de wereldtop :)

svvander
20-08-2011, 10:34 AM
Wil je 2wd (meer deelnemers op wedstrijden, minder onderhoud) of 4wd (rijdt makkelijker)?

2wd:
- Associated B4.1
- X-Factory X-6² (conversie voor de B4.1)
- Schumacher Cougar SV

4wd:
- Associated B44.1
- Schumacher Cat SX3
- Tamiya TRF511
- Yokomo BMax
- Durango DEX410

Dit zijn de beste opties wanneer je kijkt naar het aantal personen dat er mee rijdt, verkrijgbaarheid van onderdelen, kwaliteit van de wagen etc.

Deze wagens zijn allemaal geschikt voor zowel een beginner op clubniveau als de wereldtop :)

2wd is al goed, denk ik. Kan het zijn dat diene Associated identiek is aan de Thunder Tiger? Ik had er eentje gezien in RTR: http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B4.1/RTRBL/ is dit iets?

soobah
20-08-2011, 10:45 AM
jou thunder tiger is een Truck denk ik. De auto's die vrossi opsomt zijn allemaal buggy's.
Jou truck lijkt sterk op de associated T4: http://teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10T4.1/Factory_Team/

Dus eerste vraag is: truck of buggy?
Moest ik kiezen tussen de twee, zou ik truck laten vallen.

svvander
20-08-2011, 11:10 AM
Idd, ik was niet echt duidelijk. De mijne is een truck, ik zou nu graag een buggy hebben. Maar ik dacht dat de G4, bijna identiek was aan de B4 van Team Associated. (Als ik op de site van Thunder Tiger Europe kijk, dan staat daar trouwens ook een link naar deze wagens tussen... zelfde fabriek?).
En de Traxxas Bandit VXL? Speelgoed?

V-Rossi
20-08-2011, 11:23 AM
Associated Electronics Inc. (Team Associated) is eigendom van Thunder Tiger. Dus nu kan TT eindelijk de wagen van AE kopiëren zonder schadevergoedingen te moeten betalen :thumbsup:

Ik zou eerder voor een B4.1 dan een Thunder Tiger gaan: wereldwijd grotere beschikbaarheid van onderdelen en de winkels die vaak naar Belgische circuits gaan (Topspeed, Hobby Car Shop, MCM) hebben altijd Associated in stock. Bovendien kan je voor een AE makkelijker set-ups vinden. De kwaliteit is wellicht (maar heb nooit TT gehad) ook een stuk beter.

Traxxas idem. Onafhankelijk en redelijk goed merk maar de voordelen die bv. Associated, X-Factory en Schumacher bieden zijn toch wel groot t.o.v. Traxxas.

svvander
20-08-2011, 11:24 AM
THX, dat moest ik dus weten.

svvander
22-08-2011, 04:59 PM
Is de B4** RTR een goede optie of verschilt deze toch nog hard van de kit? (Of kan je toch dezelfde hopup's monteren?).

SLEENAD
22-08-2011, 06:30 PM
Ik ben niet echt de beste referentie, lees getalenteerde rijder, maar plezier heb ik meer dan genoeg, en ik heb zelf zo'n B4.1RTR brushless, en ik moet zeggen, ik ben er heel tevreden over. Ok, ik heb er ontertussen wel een ander brushless setje ingestoken, maar om eerlijk te zijn, is hij nu veel te snel voor mij, maar dat heeft ook zo zijn charmes.

De RTR heeft een geardiff, en dat heb ik me nog helemaal niet beklaagd!

De zender, ontvanger, servo? Zeker goed genoeg om te starten!

In mijn ogen is de B4.1 RTR brushless een prima keuze, wil je zowiezo een ander brushlesscombo (standaard is sensorloos), koop dan de brushed, verkoop dat setje, en steek er dan je goesting in, scheelt je een €70 en je recupereert nog een beetje ook.

Hopups? Carbon? Heb je eigenlijk niet echt nodig. En als je ze toch wil? Koop ze dan apart en hou de andere stukken, heb je ineens spares.

viper_gts
22-08-2011, 08:15 PM
Hey svvander,

ik ben ook begonnen met de B4, simpele wagen rijd heel leuk !Parts zijn goed beschikbaar! wat geloof mij heel belangrijk is. en de Tuning is ook al goed gekend bij de meetste en dus vind je veel mensen die je raad kunnen geven !

Moest je meer info willen laat gerust iets weten, mijn thuisbasis is kampenhout dus moest je eens willen komen kijken kom gerust eens af !

Greetz
Vipe

skyaflake
23-08-2011, 07:18 AM
Ik zeg ook meteen : B4.1.

De RTR is ook een leuke wagen, dan kan je later altijd nog onderdelen upgraden. Daarbij komt dat de B4(.1) onderdelen erg goed verkrijgbaar zijn en over het algemeen ook niet duur.

Mocht je na een tijd zoiets hebben van : 'ik wil innermotor eens proberen' kan je de auto altijd ombouwen naar een X6², maar ook met de B4 kan je goed rijden, ik geef enkel de mogelijkheden aan.

Cooper
23-08-2011, 07:27 AM
Heeft de RTR nog steeds enkel 'dogbones' ipv de goeie CVD types? Dat zou ik op termijn toch ook veranderen.

SLEENAD
23-08-2011, 11:17 AM
Klopt helemaal Cooper, maar zoals je zelf aangeeft kan je dat altijd nog doen hé.

svvander
23-08-2011, 05:35 PM
Da maakt het mij natuurlijk niet makkelijker... :D
Nu nog ergens een plaats vinden waar ze hem nog voor een schappelijke prijs op stock hebben en lieftst niet te ver van huist... ik ben voor de rest niet moeilijk. Mijn kameraden (allemaal Traxxas-bezitters), blijven maar aanraden om voor de bandit te gaan. Ni makkelijk.

svvander
23-08-2011, 07:48 PM
Knoop doorgehakt en B4.1 RTR aangeschaft via rc-car.be Ben benieuwd wanneer deze zal toekomen. En dan de wagen zo snel mogelijk ontdekken en gewoon worden.

Cooper
24-08-2011, 06:38 AM
Mijn kameraden (allemaal Traxxas-bezitters), blijven maar aanraden om voor de bandit te gaan. Ni makkelijk.

auw pijnlijk, binnenkort willen ze allemaal ook een B4.1 :thumbsup:

Goeie keuze man!

svvander
26-08-2011, 03:08 PM
Wordt er eigenlijk nog ergens met trucks gereden? (Stadium Trucks?)

Cooper
26-08-2011, 03:14 PM
In Kampenhout, elke vrijdagavond! Ik denk zelfs bijna al onze clubraces ook. :thumbsup:

soobah
26-08-2011, 03:39 PM
Ik vreesde het ergste, maar volgens buiradar blijft het vanavond min of meer droog in Kampenhout, dus normaal ga ik straks wat trucken ginder. (tenzij we last-minute beslissen van te Chalala'en)

svvander
26-08-2011, 04:09 PM
Ik geraak hier vanavond niet weg. En als ik hier omhoog kijk (ik zit op een 10 minuten van Relst), dan ziet het er uit alsof het gaat regenen.

soobah
26-08-2011, 05:41 PM
wij blijven uiteindelijk ook thuis en hopen morgenavond op beter weer

svvander
29-08-2011, 04:48 PM
Voila, hij is er, hij is er... mijne nieuwe B4.1! :wub
Maar... ik vrees dat ik weeral een reeks nieuwe noob-vragen heb voor de kenners onder ons.
Ik heb er gemakshalve ook fotokes bij gestoken.

1) de stekker voor de accu... ik dacht dat de meeste stekkers Tamyia stekkers waren... goed fout dus! Hoe heten deze stekkers? (en zijn deze van Zippy-Lipo's ook standaard zo? Ik dacht het wel, maar kan het moeilijk op de foto's van Hobbyking zien.)
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/buggy002.jpg

2) ik vond dat aan diene ESC nog een stekker los stak... is dit normaal en wat is dit? (Zwijgen ze in alle talen van in de handleiding).
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/buggy003.jpg

3) waarschijnlijk de domste vraag ooit: ik merkte moeskes (zachte foam) op verschillende onderdelen... ik vermoed dat ik deze mag weghalen?
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/buggy004.jpg

4) Is dit de juiste Lipo?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14369

Supervlieg
29-08-2011, 05:00 PM
1 ) Dit zijn Deans stekkers. Ik ben niet zeker of deze ook op de Zippy lipo's zitten, maar ik geloof het wel.

2 ) Mmmm... Ik veronderstel een extra uitgang voor nog iets anders? Geen flauw idee.

3 ) Nee! Niet verwijderen. Is voor het stof er tussenuit te houden. Ok, na een tijdje zijn deze wel waardeloos, en vallen er zo af. Maar voor zover je deze kan laten zitten kan je dat beter doen.

the_panda
29-08-2011, 05:03 PM
1: de stekertjes noemen ze deans, zeer goede stekkertjes, gaan ekel moeilijk uit elkaar, en de stekkertjes van zippo zijn anders, op de link bij 4 zie je dit duidelijk
2: dit is vrij normaal hierop kun je een fan aansluiten, dit stekkertje noem een bec als ik me niet vergis
3: die foams dienen als bescherming vaak komt er vool tussen en functioneren de ball ends niet goed meer
4: deze aku gaat niet in de auto op de de kabels er langst de zijkant uitkomen, je kan best kijken voor akus waar ze van de bovenkant uitkomen (, neem bevoorbeeld deze:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14078__ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_20C_hardcase _pack.html
hierop moet wel een andere stekker

en verder veel geluk met je b4.1,
heb de mijne al 2maand en vindt dit een pracht van een auto

rob

Voila, hij is er, hij is er... mijne nieuwe B4.1! :wub
Maar... ik vrees dat ik weeral een reeks nieuwe noob-vragen heb voor de kenners onder ons.
Ik heb er gemakshalve ook fotokes bij gestoken.

1) de stekker voor de accu... ik dacht dat de meeste stekkers Tamyia stekkers waren... goed fout dus! Hoe heten deze stekkers? (en zijn deze van Zippy-Lipo's ook standaard zo? Ik dacht het wel, maar kan het moeilijk op de foto's van Hobbyking zien.)
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/buggy002.jpg

2) ik vond dat aan diene ESC nog een stekker los stak... is dit normaal en wat is dit? (Zwijgen ze in alle talen van in de handleiding).
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/buggy003.jpg

3) waarschijnlijk de domste vraag ooit: ik merkte moeskes (zachte foam) op verschillende onderdelen... ik vermoed dat ik deze mag weghalen?
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/buggy004.jpg

4) Is dit de juiste Lipo?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14369

svvander
29-08-2011, 05:08 PM
Haaa... heel duidelijk! Thx voor de hulp mannen.

svvander
29-08-2011, 07:17 PM
Is er iemand handig in het hermaken van die deans op een accu? Ik heb schrik om het verkeerd te doen, vandaar.

svvander
30-08-2011, 05:52 PM
Ik ga vrijdag eens een kijkje komen nemen te Kampenhout (weliswaar gewoon kijken). Is er iemand die gaat trainen voor het clubkampioenschap zondag? Ik denk dat ik tegen 14u eens kom kijken.

svvander
02-09-2011, 07:09 AM
Niemand van het forum dat vandaag gaat rijden in Kampenhout?

soobah
02-09-2011, 09:11 AM
vanavond, na 19u
Maar normaal zal er in de loop van de namiddag wel volk toekomen, zeker met dit weer...

svvander
20-09-2011, 06:53 PM
Haaa... mijn lipo's zijn eindelijk gesoldeerd met de juiste dean-stekkers. Ging iets moeilijker dan verwacht. De dikte van die draden van die Zippy's is niet alles. Ik denk dat er zelf een lipo voor de vuilbak is. Met het solderen hebben beide draadjes elkaar 2x kort geraakt, met een geknetter als gevolg. Kortsluiting? Of kan dit geen kwaad?

Kingpin
10-04-2012, 06:57 PM
ah een dorpsgenoot lees ik hierboven :thumbsup:
heb t forum net ontdekt en rij met een bandit vxl en ben er wel content van, misschien dat het op mijn eerste clubrace in kampenhout snel zal veranderen :confused:
in ieder geval moet ik toch nog behendiger worden lig nog veel uit de piste...
hoop dat ik niet te veel mensen zal ergeren.
Ma in ieder geval is de spanning te snijden een eerste keer in clubverband en racen.