Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #1  
Old 12-08-2010
stefke stefke is offline
Senior Member
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 808
Default 1/12de voor de winter

Ik heb heb het goede voornemen genomen om na Vlijmen deze keer mijn zender niet meer voor 5 maanden aan de haak te hangen. Ik was aan het denken om terug een 1/12de aan te schaffen maar de laatste keer dat ik met zo'n ding heb gereden, reden we nog met 6 cell NiCd's en een 18x2 brushed motor.

Wat is zo tegenwoordig de standaardconfiguratie voor een 1/12de (10.5, 13.5, 17.5) ? Is er nog zoiets als een stock-klasse (vroeger met 6 cellen een 27 turns) ?

Ik vermoed dat er met 3.7V Lipo's wordt gereden ?

Waar wordt er vooral mee gereden ? Ik ging vroeger naar PK.

Qua chassis ben ik aan het twijfelen aan een RC12R5.1 (goede ervaringen gehad met de RC12L) of een CRC Carpet Knife XL (ziet er gewoon lekker uit).

Over de Serpent hoor ik slechte dingen en de Corally doet me niet echt iets + het lijkt alsof de motor moeilijk bereikbaar is.

Hoe makkelijk is het afstellen van een 1/12de met side dempers ? Vroeger reden we allemaal met een T-bar omdat die veel makkelijker af te stellen waren. De Trinity en de Corally SP12V met side dempers waren op dat gebied een ramp.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

Hoewel de eigenaar ervan fascistische trekken heeft, is RC Racechat een goed 1/12 forum: http://www.rcracechat.com/vb/forumdi...-Scale-Circuit

De stock is tegenwoordig met 10,5 (LRP/Speed Passion) en 1S lipo.
Zoals ge zelf al zei zijn de populairste auto's de Associated RC12R5.1 (schijnt een stuk beter/makkelijker af te stellen te zijn dan de R5), CRC GenXL, BMI DB12RR en V-Dezign dinges. Ook Yokomo komt binnenkort terug met een auto, de R12, die gebaseerd is op de R5.1.
Xray heeft ook ne linkauto, maar die is op de een of andere manier toch minder populair.

T-bar reed altijd makkelijker dan link, maar lijkt nu toch te verdwijnen: de Xray XII (T-bar versie) was niet super, Asso L4 wordt niet meer gemaakt en hetzelfde geldt voor de Hot Bodies Cyclone 12.

Bij het rijden met 1S lipo moet ge ofwel een booster (die het voltage constant houdt) of een ontvangeraccu gebruiken. De meest populaire keuze hier is de RC Dynamics booster, gemaakt door een lid van RC Racechat (Mark en nog iets).
Zorg dat uw accu ongeveer 4500-5000mAh en 45-50C is, dit is in 1/12 zeer hard merkbaar.

Wat de body betreft: er is tegenwoordig een wildgroei aan die dingen, maar de Black Art Bomb'r (BA004) en Protoform AMR zijn zeer populair. Ook zijn er nog de Parma Speed 8 en Parma Zytec, daar zit je altijd goed mee.

Servo: de Futaba S9602 is absolute top in 1/12 en ook nog eens goedkoper dan de S9650, die vreemd genoeg minder goed is. Ook KO Propo en Sanwa hebben goed gerief.

Tegenwoordig heeft de overdreven regelaarhomofilie van onze onroadjongens zich ook doorgezet in de stock 1/12 en is de Advanced Electronics Black Diamond (die slechts 2x zoveel kost als een andere regelaar) populair. Wordt vooral gebruikt door mensen die een gebrek aan stuurkwaliteiten op het rechte stuk willen goedmaken. Andere regelaars die geleverd worden met een set-up sheet zijn de GM en Tekin.
Conclusie: rij modified of rij stock en lach mensen met een regelaar van 350 euro die achter u eindigen uit.

Smeermiddel: Jack The Gripper, CS is veel agressiever en verdampt niet volledig tussen de heats door, waardoor de band per heat zachter wordt => er vliegen sneller stukken band uit en de griprolls zullen zich snel opstapelen.

Een linkauto (dus met side dampers) rijdt echt niet moeilijk, bovendien zijn er op Petit RC tientallen tapijtset-ups te vinden. Voor zowel de R5.1 als GenXL is er een goede basisafstelling te vinden, waarna je enkel nog met banden (blijft het belangrijkste) en voorveren/centrale veer moet experimenteren.

Nog iets?
__________________

Reply With Quote
  #3  
Old 12-08-2010
stefke stefke is offline
Senior Member
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 808
Default

Ik weet dat er een aantal mensen bezig waren met LiFePo cellen in hun 1/12de. Hoe zit het daar mee ?

Waarmee rijdt men vooral in de modified qua motor ? Het lichtste dat ik heb liggen is een 7.5T

Heb vroeger heel slechte ervaringen gehad met Futaba 1/12de servo's dus ik sta daar wat huiverig tegenover. Sanwa's waren daarentegen super betrouwbaar.

Zal eens kijken naaar dat semi-fascistisch forum.
Reply With Quote
  #4  
Old 12-08-2010
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

lifepo is COOL, ik heb/had 2s2p in mijn auto en dat is ongeveer even zwaar als 4 cellen Nimh.

Ik kon wel geen zak rijden (CRC Tfource), naar't schijnt moet je in die side dampers effectief wel speciaal stroop doen ipv Bricovet :-).

dure 1cel accu's+ booster + regelaar zie ik tegenop, gewoon mijn oude novak GTB + 6.5 + lifepo en da knalt gelijk zot.
Maar dat valt wel buiten de regels van wedstrijden denk ik.


@jorg: freak
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

Quote:
Originally Posted by Cooper View Post
@jorg: freak
Ik onthoud de dingen die ik lees, moet ge ook eens proberen!

@Stefke: hangt ervan af of ge een paar wedstrijden wilt meepikken he, indien niet dan is LiFe-Po een goeie optie.

Meekunnen met een 7,5 zou geen probleem mogen zijn. Op een EK gebruiken ze een 5,5 of zelfs 4,5, maar daar zijn de banen perfect vlak en groter, en zijn de piloten een ietsiepietsie beter. Vorig jaar in Mol reden er enkele mensen uit de stock even snel of sneller dan vele modifiedrijders. Voor advies over 1/12 kunt ge altijd de Arendonkbroeders Kris Celis, Jan Nijs en Dave Ceusters raadplegen, die rijden met zo'n dingen. Dat zijn zo'n dingen waar die mee rijden.
__________________

Reply With Quote
  #6  
Old 12-08-2010
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

Quote:
Originally Posted by V-Rossi View Post
Ik onthoud de dingen die ik lees, moet ge ook eens proberen!
No shit Sherlock!
Waarom doet ge dat dan niet in eerste zit?
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

Omdat ik de dingen toen niet gelezen had.
__________________

Reply With Quote
  #8  
Old 12-08-2010
stefke stefke is offline
Senior Member
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 808
Default

Kan je ook een licht werpen op wat mogelijk het voor- en nadeel is van de Asso t.o.v. de CRC ?
Reply With Quote
  #9  
Old 12-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

De algemene opinie is dat de Asso R5 - in navolging van de B4, TC5 en RC8 - heel snel is, maar niet makkelijk is om echt goed te krijgen. Waar je bij een T-bar auto of een CRC de juiste banden en smering kiest en meteen goed mee kan, zal de R5.1 in het algemeen iets meer aandacht vragen. Ik heb hem zelf gehad (de R5) en het viel een stuk beter mee dan men soms op een forum doet uitschijnen. Maar inderdaad, hij reed minder 'smooth' dan de CRC voor ik me intensiever met de afstelling bezig hield.

Wat de kwaliteit betreft lijkt het alsof Associated een andere fabriek heeft gekozen voor de productie van de R5 in vergelijking met de B4. Speling was er amper of niet, bouwkwaliteit zat goed en hij sleutelt makkelijk. Kwalitatief gezien zit hij dus in de buurt van CRC, BMI en anderen.

Een niet onbelangrijk voordeel van de CRC zit in de bandenkeuze. Ga even de set-up sheets op Petit RC na en je zal zien dat er op de R5 voor de volgende compounds gekozen wordt:
Front: Magenta, Double Pink, Pink, Purple
Rear: Magenta, Pink, Yellow, Grey

Terwijl er voor de CRC een praktisch vaste bandencombinatie bestaat, waarmee iedereen start: Magenta voor en Pink of Grey-Low* achter.

*Grey-Low is een mix van Grey en Yellow: Yellow is heel zacht en werkt zeer goed, maar er breken heel makkelijk stukken uit. Grey is een stuk harder en was enkele jaren terug de standaard stockband. De Grey-Low is helemaal Yellow compound, maar met Grey randen, zodat het voornaamste nadeel van de Yellow verdwijnt.
Pink slijt echter een heel stuk minder en werkt ook zeer goed. Magenta-Pink is dan ook zowat de standaardkeuze.

Voor de Asso zijn de banden van Jaco ten zeerste aan te raden (goed en vrij goedkoop), op een CRC kan je Jaco en CRC gebruiken. Het nadeel van de CRC-banden is dat ze iets harder slijten.

Wat onderdelen betreft is er voor beide auto's geen probleem; zowel de CRC als Asso is goed vertegenwoordigd op elke wedstrijd, en elke zichzelf respecterende 1/12 shop verkoopt beide merken.
__________________

Reply With Quote
  #10  
Old 12-08-2010
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

Dankuwel, geachte meester in spe, Dr. 'V' Rossi,

door met uw contributie, doorspekt met zoveel technische kennis, licht te willen brengen in het toch voor ons, en waarschijnlijk andere leken, nog duistere 1/12de wereldje.

Hierbij bevestigend, dat wij niet enkel sympathiseren met TM, maar eerlijk moeten bekennen, toch ook enige vorm van adoratie te hebben richting TFB, beide teams hoewel zeer verschillend en hard concurrerend, die toch dicht bij elkaar ergens in de middenzone te vinden zijn, dit in tegenstelling tot teams van extremen zoals TLBMJ en TD!

K
Reply With Quote
  #11  
Old 12-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

Ik dank u zeer, en inderdaad, TM en TFB worden slechts door enkele kleinigheden gescheiden. Heeft uw zoon John Debaquer, wiens bijnaam voor de toekomst Johan Patisserie zal zijn, plannen tot toetreding tot een van deze clans?
Te Vlijmen kan steeds over een transfer gesproken worden.
__________________

Reply With Quote
  #12  
Old 12-08-2010
crashingbird's Avatar
crashingbird crashingbird is offline
Member
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 288
Default

Tja,

net zoals in de 1/1 racerij, waarmee ik Bernie's F1 bedoel, (2X4, still going strong!) bestaat er zoiets als 'the silly season', na half seizoen, wanneer er roddels ontstaan betreffende aankomende rijder-transfers.

Ik moet jullie echter vooralsnog het antwoord betreffende zijn al dan niet nog te maken maar vooral, een der belangrijkste toekomstbepalende keuzes, schuldig blijven.
En ook, hoe mooi je gekozen vervlaamsching van zijne voornaam ook mag klinken, de keuze van het toch smakelijk klinkend, maar van franse oorsprong 'patisserie', kan beter vervangen worden door : pastei- of banketbakker.
We gaan jullie echter teleurstellen : John luistert slechts naar 1 afwijking van zijn bij de geboorte meegekregen voornaam, dit zijnde zijn voornaam, voorafgegaan door het bijvoeglijk gebruikt werkwoord en afstammend uit Engeland, de bakermat aller gemotoriseerde races : FLYING, en dit niet enkel doelend op zijn manier van presteren 'on track', maar ook zijn gave tot het bedwingen en beheersen van gemotoriseerde modelvliegtuigen, een van zijn andere hobbies, en daarmee zijn nickname eer aan doend.
Hierbij moet echter de aandacht gevestigd worden, dat deze laatsgenoemde tak van de r/c bij John momenteel op een laag pitje staat, dit sedert zijn deelname gestart in 2010 in een echte competitie : modified 2X4, wat na enkele jaren verplichte stenentijdperkelektrischstokmetborstelsklasse een ware verademing was en een hernieuwde interesse bracht in de r/c competitie!
Niet enkel de verdriedubbelde power, maar vooral de goede groepssfeer en interessante individuen hebben hier ten huize 'banketbakkers', het r/c racen terug op de voorgrond gebracht.
Enkele excessen, nl sporadisch 1/12de en ook wel eens Tamiyacupwedstrijden horen er ook nog bij, waarbij van laatste het als geej bestempelde toergedeelte helemaal afgezworen werd anno 2010 in het voordeel van F1.
Enige uitzondering op bovenstaande, was de deelname uit het geslacht der oostvlaamschepasteibakkers, van kleinste broertje Jim(8j), die nog in de junior-klasse met een zwaar gemodificeerde C-klasse Mercedes, (wat niet echt toergeej is, maar DTM, en meerbepaald de autometdester, die meer een buitenbeetje is van norberthuignuzondersnor- uit het Jean Alesi tijdperk, mocht meedingen, maar na zijn suprematie in de eerste heat, het met z'n onderstuurde bolide maar net moest afleggen in heat 2 en 3 van een naar darkside ruikende, en overstuurde en driftende Lambo, die bestuurd, of toch in ieder geval in de bochten gegooid werd door een 3 jaar oudere rijder
Nu dit toch ter sprake komt, in de echte DTM bestempelen wij echter het concurrerend team-of-merk-met-de-vier-cirkels, als daar al echt sprake van is, wel als geej !

goed heej ! morgen on topic, 'k wil ook nog iets bijdragen betreff. 1/12

grtz,
K
Reply With Quote
  #13  
Old 12-08-2010
artic racer's Avatar
artic racer artic racer is offline
Member
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 43
Default

4.5t met nieuwe gewone (4) cellen!!!
en ne crc auto.
en ergens wielen der op.
en ne sanwa servo!
Reply With Quote
  #14  
Old 12-08-2010
stefke stefke is offline
Senior Member
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 808
Default

Dan is die CRC een beetje zoals de Corally SP12G van vroeger : bijna niet nodig om af te stellen, corally Silver vanvoor, corally gold vanachter en dat werkte 90% van de tijd, terwijl ik met mij RC12L 3 verschillende compounds moest bijhebben, 2 diktes T-bar, 3 verschillende setjes voorveren, 2 verschillende casterblokken, ...

Wat betreft bouwkwaliteit : ik heb 3,5 jaar geleden zwaar gezondigd en in de States een TC5 gekocht om wat te gaan parking lot racen : kwaliteit van die kit was ook veel hoger dan van de B4. En alles was metrisch ! Leek wel een blauwe XRay
Reply With Quote
  #15  
Old 13-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

Quote:
Originally Posted by artic racer View Post
4.5t met nieuwe gewone (4) cellen!!!
en ergens wielen der op.
Gij weet zo'n dingen. Dat zijn zo'n dingen die gij weet.


Stefke: ik zeg niet dat die CRC niet moet afgesteld worden he, maar als ge daar een basisafstelling van Petit RC op smijt, dan werkt die auto in ieder geval. Dus of het aan de auto of aan de briljante basisafstelling ligt weet ik niet.

Kurt: Johan Banketbakker is inderdaad correcter, maar wat bijnamen betreft is enige dichterlijke vrijheid belangrijk; ziedaar Johan Patisserie!
__________________

Reply With Quote
  #16  
Old 13-08-2010
janus_77's Avatar
janus_77 janus_77 is offline
Senior Member
 
Join Date: Nov 2006
Location: Netherlands
Posts: 917
Default

of allemaal gewoon Mardave's
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 13-08-2010
V-Rossi's Avatar
V-Rossi V-Rossi is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Antwerp, Belgium
Posts: 1,016
Default

Quote:
Originally Posted by janus_77 View Post
of allemaal gewoon Mardave's
Zijn die overstuurd genoeg voor u? Desnoods laat je ze sturen d.m.v. een 3,5T => plenty of wheelspin!
__________________

Reply With Quote
  #18  
Old 13-08-2010
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

Goed idee Janus, we moeten de 1:12 teruggeven aan de meisjes en allemaal Mardave beginnen rijden.
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #19  
Old 13-08-2010
janus_77's Avatar
janus_77 janus_77 is offline
Senior Member
 
Join Date: Nov 2006
Location: Netherlands
Posts: 917
Default

Quote:
Originally Posted by V-Rossi View Post
Zijn die overstuurd genoeg voor u? Desnoods laat je ze sturen d.m.v. een 3,5T => plenty of wheelspin!
pfffff... als de banden voor breed genoeg zijn en achter smal genoeg..... moet het goed komen
__________________
Reply With Quote
  #20  
Old 13-08-2010
elvo's Avatar
elvo elvo is offline
Senior Member
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 913
Default

Dat vind ik dus geweldig hé: de leider van TFB is een paar dagen in het buitenland, en alles (verspreiding TFB kennis, verkondiging van Het Woord, ledenwerving,...) loopt gewoon voort. De leider van TM is even in het buitenland en alles ligt gewoon stil!


Mardave FTW!
__________________
Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 03:18 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com