Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #1  
Old 01-10-2011
svvander svvander is offline
Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Steenokkerzeel
Posts: 53
Default Het nut van een Lipobag






Vanmorgen ff de schrik van mijn leven beleefd! Vermits ze vandaag nog mooi weer geven: de ideale moment om mijne wagen nog eens opnieuw te testen... Dus na gisteren de volledige en correcte uitleg van mijn lader gekregen te hebben: lader correct ingesteld, balancer aangesloten, veiligheid ingesteld, batterij in de lipobag en lader aan. Geen foutmelding, ok. Alles uit de inkomhal waar ik de batterij aan het laden was uitgehaald en rustig gaan ontbijten. Opeens: een lichte knal. Zo snel als ik kon naar de inkomhal, niets te zien. Dan een smeltende plastiekgeur... damn! Vuuuuuur! Stekker uitgetrokken, branddeken erop gegooid en met een borstel alles naar buiten gekeerd. Juist op tijd, want de lipo is buiten ontploft, in de zak!

Waar ligt het aan? Geen idee? Ik denk de lader. Bij mijn Robbe die ik vroeger had, kreeg ik een foutmelding bij het minste dat er niet normaal was en viel deze uit. Bij deze lader, dus niets.

Dus beste mensen: opletten met Lipo's (Ik had trouwens Zippy's). En het gebruik van een Lipobag is dus ten zeerste aan te raden.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-10-2011
soobah's Avatar
soobah soobah is offline
Member
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 146
Default

wow, dat ziet er wel griezelig uit.
Hier liggen de lipo's geregeld onbewaakt en 'naakt' te laden in de garage, denk dat ik mijn lipozak vanaf nu toch ook ga gebruiken.
__________________
B4 - X60 - CR2 - SC10
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2011
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

Van ergens te liggen doe je niets mis.
Sander, ik denk dat je door vroeger een verkeerde stand te gebruiken de lipo kapot gemaakt hebt, door die nu te hergebruiken is die aan zijn mini-inferno begonnen.
Ontploffen doet zo'n lipo niet, 'ontsteken' en veel vlammetjes geven wel.
Gelukkig is het hier goed afgelopen!
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2011
svvander svvander is offline
Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Steenokkerzeel
Posts: 53
Default

Quote:
Originally Posted by Cooper View Post
Van ergens te liggen doe je niets mis.
Sander, ik denk dat je door vroeger een verkeerde stand te gebruiken de lipo kapot gemaakt hebt, door die nu te hergebruiken is die aan zijn mini-inferno begonnen.
Ontploffen doet zo'n lipo niet, 'ontsteken' en veel vlammetjes geven wel.
Gelukkig is het hier goed afgelopen!
Wel, dat is juist het bizare... het was niet die Lipo die geladen was onder Life, maar mijn andere!

Ben nu een andere lipo gaan halen... blijkbaar zijn er al verschillende klachten bij Hobbyking over die Zippy's. Volgens mij ligt het aan de lader, want die bleef gewoon doorladen. (Anders krijg je toch een foutmelding?)
Reply With Quote
  #5  
Old 01-10-2011
jaydits's Avatar
jaydits jaydits is offline
Senior Member
 
Join Date: Sep 2006
Location: klaaswaal
Posts: 339
Default

pfoei best eng idd bij ons liggen ze ook meestal alleen te laden in de schuur en zit ik koffie te drinken in huis
ziet er niet tof uit en zal nog wel ff een paar weken stinken denk ik
__________________
vroeger:kijk daar heb je joey
nu:kijk daar heb je de vader van wesley & Dominique
Reply With Quote
  #6  
Old 01-10-2011
svvander svvander is offline
Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Steenokkerzeel
Posts: 53
Default

Heel de buurt riekt ernaar... bah!

Nu, het is gebeurd, maar wat kan ik (of we) nog allemaal doen om dit zeker te voorkomen?

1) lipobag gebruiken
2) steeds zorgen dat je in de buurt bent
3) laden op een plaats waar niets kan vuurvatten
4) iets in de buurt liggen hebben voor als het brand (ik had gelukkig een vuurdeken)
5)...

Alle tips zijn welkom. Ik denk dat niemand zijn huis wenst zien af te branden (in het beste geval) of erger zelf lichamelijk leed er wenst aan over te houden.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-10-2011
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

Meestal laad ik enkel mijn packs op de race zelf, dat komt ook wel omdat ik geen volle lipo nodig heb op een andere moment.
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #8  
Old 02-10-2011
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

gon daar niks op zeggen .
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-10-2011
VW-Powah VW-Powah is offline
Member
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 126
Default

Quote:
Originally Posted by feniks View Post
gon daar niks op zeggen .
Ik vermoed dat den Bart wil zeggen dat je iets verkeerd gedaan hebt ofzo Zippy's rule! alleen wat te veel panache voor mij
__________________
mismatch ftw!
Reply With Quote
  #10  
Old 03-10-2011
Michiel H.'s Avatar
Michiel H. Michiel H. is offline
Member
 
Join Date: Apr 2010
Location: Roeselare, Belgium
Posts: 30
Default

3 mogelijkheden;

-Je hebt iets helemaal verkeerd ingesteld.

-Iets in de lader of lipo is verkeerd gegaan.

-Slechte uitleg gekregen/gelezen.

ben nu zelf 6 jaar met lipo's bezig nog nooit zoiets gehad.
__________________
Chuck Norris got nothin' on this.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-10-2011
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Uit de verwarde uitleg die je al eerder gaf over laders en aansluiten van brushless motor en zo, lijkt het me vrij duidelijk dat je ofwel van alles de handleiding deftig moet lezen, ofwel bij een winkel moet langsgaan waar ze weten waar ze mee bezig zijn...

Of een goeie brandverzekering afsluiten.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-10-2011
svvander svvander is offline
Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Steenokkerzeel
Posts: 53
Default

Wat de motor betreft: de wagen kwam zo uit de doos en was een RTR-wagen... hoe kan ik hem dan verkeerd hebben aangesloten?

Er moet wel iets verkeerd gebeurd zijn, da klopt (da heb ik wel duidelijk gemerkt). En het was niet mijn eerste Lipo die ik heb opgeladen (verre van). Maar wel met deze lader. Mijne maat heeft hetzelfde materiaal en met dezelfde instellingen en toch niets verkeerd (ze hebben mijne lader in de shop getest, maar niets verkeerd mee).
Dus... het enigste waar het nog kan aan liggen is een probleem met de Zippy.

Maar bon, wou hier mijn (slechte) ervaring delen in de hoop om anderen te helpen = not done blijkbaar.

Dan mag het voor mij hier afgesloten worden, aan negatieve opmerkingen die niet bijdragen aan het probleem heeft niemand iets.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-10-2011
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Dude relax, wat was er negatief aan m'n post?? Ik kan me niet inbeelden dat er net met die lipo iets mis was. Het kan altijd natuurlijk, maar er zijn er zoveel die met zippy's rijden en heb er nog nooit iets mee weten gebeuren.

Je post eerst over instellingen van een nieuwe lader waar je niet aan uit kan, en even later over een opgebrande lipo. Dan is het toch normaal dat wij denken dat er daar iets mis gegaan is? En dan lijkt de suggestie om ermee naar een winkel te gaan niet zo 'negatief', als je dat in de toekomst wil vermijden.

Je geeft trouwens zelf aan een newbie te zijn. Op een forum uitleg geven over laders en problemen met sensor(loze) motoren en aansluitingen is niet evident...
Reply With Quote
  #14  
Old 03-10-2011
Fernandez Fernandez is offline
Member
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 154
Default

welke lader? merk? type? als je aangeeft dat het de lader is, vermeld dan ook welke
Reply With Quote
  #15  
Old 03-10-2011
svvander svvander is offline
Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Steenokkerzeel
Posts: 53
Default

Nu ja, ik denk het... Een RC-plus 680AX+ 80W. Is blijkbaar ook gemaakt ondere andere merknamen. Kan men laders eigenlijk uitlezen/testen?
Reply With Quote
  #16  
Old 03-10-2011
Tomboo_91 Tomboo_91 is offline
Member
 
Join Date: Jun 2008
Location: The Netherlands
Posts: 202
Default

Misschien een domme vraag maar was het de welbekende rode / zwarte hardcase zippy of een softcase uitvoering. Dit soort dingen heb ik wel vaker gelezen bij beschadigde softcase lipo's.
Reply With Quote
  #17  
Old 03-10-2011
svvander svvander is offline
Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Steenokkerzeel
Posts: 53
Default

Een blauw hard-case type, deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=19712
Reply With Quote
  #18  
Old 03-10-2011
VW-Powah VW-Powah is offline
Member
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 126
Default

Quote:
Originally Posted by svvander View Post
Haaa... mijn lipo's zijn eindelijk gesoldeerd met de juiste dean-stekkers. Ging iets moeilijker dan verwacht. De dikte van die draden van die Zippy's is niet alles. Ik denk dat er zelf een lipo voor de vuilbak is. Met het solderen hebben beide draadjes elkaar 2x kort geraakt, met een geknetter als gevolg. Kortsluiting? Of kan dit geen kwaad?
Het is niet de bedoeling om jou vragen in het negatieve ofzo te trekken. Je leert toch gewoon al doende en daar kan je toch al eens een foutje maken? Ik herinner me bovenstaande reactie die je een goede week geleden gepost hebt... was het misschien die batterij die je even kortsloot die opgesmoord is???
__________________
mismatch ftw!
Reply With Quote
  #19  
Old 03-10-2011
rcpower's Avatar
rcpower rcpower is offline
Senior Member
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 425
Default

die laatste generatie zippy's(blauw hé?) zijn niet zo goed als die oude rode ... er "poeft" wel bijna iedere weekend zo een blauwe zippy in Stokrooie.
Ben nu zo'n kleine 3 jaar bezig met lipo...heb op al die tijd één saddle opgeblazen(tijdens het laden). Voorzichtig afgekoppeld en zelf onschadelijk gemaakt met de betonblok-en wegloop-methode
Er kan natuurlijk altijd wel eens een pack de mist ingaan hé...letterlijk en figuurlijk dan.
Reply With Quote
  #20  
Old 04-10-2011
Gonzo's Avatar
Gonzo Gonzo is offline
Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 223
Default

Ik heb tot nog toe geen Lipo's opgeblazen, maar heb ooit al 1 stickpack en 1 saddlepack gehad dat bol ging staan. Laad je dan vollebak verder, heb je wel prijs. Het was bij allebei wel na ze TE leeg te rijden, dat saddle pack had ik op 4 minuten tot tegen de cut-off gereden omdat mijn pinion te kort stond door een verschoven motor Bij het laden kwam het bol te staan, ik had dat pack denkek beter enkele uren laten rusten, en dan heel traag geladen met balancer, ipv te panikeren omdat het naar de 6 volt toe ging...

Op races zie je er zeeeer zelden sneuvelen en dat is denkek vooral omdat iedereen daar slechts 7 minuten rijdt met een pack, en dan geven die nog 7.5 volt of meer.
Op 2 of 3 jaar racen slechts 1 of 2 keer een "chalumoken" gezien, en die waren dan nog gepierced ook door een cardan van een DEX.

Zet misschien je lipo-cutoff op 7 volt?
__________________

Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 11:03 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com